Спад євроінтеграційної активності з боку влади, який намітився в кінці вересня, загострився у перший тиждень жовтня. Більшу активність у даному процесі проявляла саме європейська сторона та представники Юлії Тимошенко. Тому певні процеси відбувалися лише в декількох пунктах єврокомісара Ш. Фюле, які важко назвати відчутним прогресом, скоріше роботою у напрямку забезпечення результату.
1. Далі триває робота над змінами до виборчого законодавства з боку Міністерства юстиції України у співпраці з громадськістю та Венеціанською комісією (перший пункт єврокомісара Штефана Фюле, пункти 1.1, 1.3 Європлану). При цьому про втілення рекомендацій громадськості та європейських партнерів поки не йдеться. Мінюст намагається довести, що частина пропозицій носить «політичних характер».
2. Активізувалася справа вирішення питання Юлії Тимошенко (другий пункт Фюле та пункт 2.1 Європлану), але знову ж таки – з ініціативи європейської сторони (місія Кокса-Кваснєвського) та зі сторони захисту Юлії Тимошенко (Сергій Власенко). 04 жовтня 2013 року керівники Моніторингової місії Європарламенту в Україні Пет Кокс та Александр Кваснєвський під час зустрічі з Віктором Януковичем задля юридичної легалізації можливості виїзду Юлії Тимошенко за кордон подали підписане ними клопотання про помилування Ю. Тимошенко. Крім того, захисник Ю. Тимошенко С. Власенко повідомив про її заяву про згоду на лікування за кордоном. На даний момент відповіді з боку влади немає.
3. Підготовлено попередній висновок Венеціанської комісії до законопроекту «Про прокуратуру», який обговорюється з метою його остаточного розгляду та схвалення 11-12 жовтня (четвертий пункт Фюле та пункт 4.1 Європлану). Міністр юстиції України Олена Лукаш наголосила на готовності оперативного втілення рекомендацій європейських партнерів та подання проекту закону до парламенту у максимально стислі строки.
За умови малої активності політиків як від влади, так і від опозиції, громадськість і надалі активно втілює усі можливі кроки у напрямку підписання Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, які знаходяться у сфері її повноважень. Зокрема, 1 жовтня 2013 року експерти Громадського моніторингу виконання умов підписання Угоди про асоціацію з Європейським Союзом представили свій другий комплексний звіт. Ключові пропозиції експертів повністю перегукуються з пропозиціями експертів Національного круглого столу «Порозуміння заради європейського майбутнього», які були висловлені у попередніх моніторингах, і при цьому охоплюють не лише виконання ключових пунктів, а пропонують шлях втілення по всім пріоритетним вимогам, а саме:
1) знайти взаємоприйнятний механізм вирішення питання Юлії Тимошенко через механізми, обговорені з керівництвом України та самою Юлією Тимошенко під час діяльності місії Кокса-Кваснєвського;
2) ухвалити новий закон про вибори народних депутатів з урахуванням висновків Венеціанської комісії та позицій профільних громадських організацій;
3) створити у профільному комітеті Верховної Ради України робочу групу для розробки й ухвалення до кінця березня 2014 року Виборчого кодексу України;
4) ухвалити рішення Верховної Ради України про проведення місцевих виборів у Києві;
5) забезпечити проведення вільних і чесних виборів у 5 мажоритарних округах 15 грудня 2013 року;
6) розв’язати конфлікт навколо позбавлення чинних народних депутатів-мажоритарників їхніх мандатів на антиконституційних підставах;
7) ухвалити закони «Про Суспільне телебачення і радіомовлення України» (законопроект № 1076 – з урахуванням експертизи Ради Європи) та «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації» (законопроект № 2600);
8) внести зміни до Кримінально-виконавчого кодексу України щодо покращення умов відбування покарання засуджених (законопроект № 3200);
9) передбачити у проекті державного бюджету на 2014 рік належне фінансування системи безоплатної правової допомоги;
10) внести зміни до Закону України «Про всеукраїнський референдум» відповідно до наданих у червні висновків Венеціанської комісії;
11) ухвалити новий закон «Про прокуратуру» з максимальним урахуванням рекомендацій висновку Венеціанської комісії, який очікується найближчим часом;
12) відкоригувати запропоновані зміни до Конституції України для посилення гарантій незалежності суддів – у напрямі зменшення ролі Президента у вирішенні кадрових питань і запровадження реального суддівського самоврядування;
13) ініціювати внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» відповідно до рішень Європейського суду з прав людини та рекомендацій Венеціанської комісії;
14) ухвалити (на виконання рішення Європейського суду з прав людини у справі правозахисника Олексія Веренцова) Закон України «Про свободу мирних зібрань» (законопроект № 2508-а);
15) завершити підготовку Концепції реформування органів внутрішніх справ із залученням представників неурядових організацій і європейських інституцій;
16) ухвалити закон про внесення змін до деяких законодавчих актів у сфері державної антикорупційної політики (законопроект № 3312), а також виконати інші рекомендації GRECO, Організації економічного співробітництва та розвитку, а також Європейської комісії щодо антикорупційного законодавства й інституцій;
17) внести зміни до нового Закону України «Про державну службу» відповідно до рекомендацій Програми SIGMA;
18) внести зміни до Закону України «Про здійснення державних закупівель» для посилення прозорості закупівель державних підприємств (законопроект № 2207);
19) ухвалити Закон України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» (законопроект № 2749) з урахуванням положень Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом;
20) розв’язати проблеми, визначені в межах неформального діалогу між Україною та Європейським Союзом щодо бізнес-клімату (зокрема, скасувати утилізаційний збір на автомобілі, а також інші протекціоністські заходи, розробити план заходів щодо виправлення ситуації з поверненням ПДВ й оплатою податку на прибуток авансом).
Повністю підтримуючи пропозиції експертів Громадського моніторингу, але реально оцінюючи готовність української влади та опозиції виконувати вимоги європейських партнерів, ми й надалі вважаємо, що критичними до виконання є такі першочергові кроки:
- реформування виборчого законодавства та вирішення проблемних питань у цій сфері (пункти 1.1-1.4 Європлану);
- виконання рішень Європейського суду з прав людини та вирішення питань політично-вмотивованих судових рішень (пункти 2.1-2.3 Європлану);
- реформування правоохоронних органів (пункти 4.1-4.3, 5.1 Європлану);
- активізація обговорення можливої реформи Конституції України у відповідності до європейських норм та стандартів конституційного процесу (пункти 6.1-6.2 Європлану).
Моніторинг підготовлений Експертною радою Національного круглого столу «Порозуміння заради європейського майбутнього»
Немає коментарів:
Дописати коментар